9 april 2008 - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Lies en Marella - WaarBenJij.nu 9 april 2008 - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Lies en Marella - WaarBenJij.nu

9 april 2008

Door: lies en marella

Blijf op de hoogte en volg Lies en Marella

09 April 2008 | Namibië, Gobabis

Een dagje meedraaien bij light of the children school.
Dominee Olwage kwam ons keurig op tijd ophalen.
We kwamen aan en het begon al chaotisch, lerares (Isabella) die les geeft aan kinderen van 4 tot en met 8 jaar was ziek. Daar zaten 60 kinderen te wachten.
De leraren wilden ons opsplitsen.Ieder in een aparte klas. Prima dachten we toen nog, maar we zijn er op terug gekomen. Lies ging naar de klas van Isabella en ik(Marella) naar de klas van Gerhard kinderen van 6 tot en met 14 jaar.Maar Gerhard was ook nergens meer te bekennen.Maar ik had geluk ipv 60 kinderen die Lies had, had ik er maar tegen de 50.
Daar stonden we dan. Ik (Lies) had geen idee wat er zoal gebeurde op een ochtend. Engels leken ze niet te verstaan en Nederlands ook niet. Toen ik Good-morning zei ging er toch een computertje lopen. “Goodmorning teacher, how are you? En daarna werden de kleuren opgenoemd, de dagen van de week en gingen ze A farmer had a little dog and Bingo was his name zingen. Dit kende ik, dus dat was mooi meegenomen. Om de beurt liepen er kinderen uit en eerst wilde ik ze tegenhouden, maar dat werkte niet. Dan maar naar buiten. Een paar bleven bij me staan en ik had kleurplaten gevonden en die mochten ze kleuren. Dat was een schot in de roos. Er druppelde steeds meer kinderen binnen en uiteindelijk heb ik in twee groepen gekleurd. Dat wilde wel. Nu waren de kinderen rustig bezig en werd er niet geschreeuwd, geslagen, geschopt. Na het kleuren naar buiten en eten. De kinderen eten op de grond. Eerst wassen ze hun handen en gaan in lange rijen zitten. De oudste delen het eten uit. Eerst de jongste en dan de oudere. Dit gaat heel gedisciplineerd. Als ze klaar zijn worden de borden afgewassen en krijgen de andere kinderen eten. Ze hebben nog steeds niet genoeg borden. De dag daarna was Isabella in de klas en nu was het erg rustig. Zij heeft ze onder controle. Ze hadden het over onze school. Wat er was van buiten spelen tot in het klaslokaal. Alles werd benoemd, net zoals de kleuren van de muren, de tafels en de stoelen. Daarna gingen de kinderen hun school tekenen. Dan pas vallen de grote verschillen op. Sommige kinderen tekenen niets anders dan een paar streepjes, terwijl anderen de klaslokalen en het buitengebeuren tekenen. Dat was erg goed om mee te maken. Het is jammer, dat er geen geld is om klassen op te splitsen en zo de kinderen in kleinere groepen op nivo te laten leren. Ze zijn in ieder geval een hele ochtend van de straat en pikken hopelijk toch wat mee van wat hen geleerd wordt. Verder zijn de kinderen erg aanhalig. Ze hangen graag aan je arm en willen mijn vel voelen en mijn haar. Dat voelt erg glad vergeleken bij dat van hun. Zo nu en dan krijg ik er wel de kriebels van als ze met een hele groep aan me zitten.Foto’s maken is ook een probleem. Als de kinderen een fototoestel zien, springen ze er allemaal voor. Spontane foto’s kunnen dus niet gemaakt worden en dat is erg jammer.
Ik(Marella) stond ook alleen voor de klas. Alle kinderhoofdjes waren gericht op mij.Dan maar improviseren.Het ABC en head, shoulder, knies en toes gezongen. En maar begonnen met vertellen over hun moestuintje hoe alles groeit wat nodig is om te groeien,onderhoud en wat nodig is aan materialen om in de tuin te gaan werken.. Weer even wat zingen….. Ja hoor daar was ie dan Gerhard kwam de laatste 20 minuten ook nog even om het hoekje kijken.De volgende dag precies hetzelfde verhaal weer alleen voor de klas.Er zitten veel jongens in mijn klas met ook veel schop en slaan gedrag. Je kunt de kinderen niet echt kwalijk nemen want zelfs de leraar loopt met een stok.. Als de kinderen niet willen luisteren gaat hij met zijn stok zwaaien en slaat de kinderen met zijn stok.
Ik was daar erg verbaasd over.Een kind help je niet door te slaan. Ze hebben juist positieve aandacht nodig. Ik heb met de leraar gepraat en vroeg of die stok echt nodig was en dat het bij ons zeker niet gebruikelijk was om orde te houden in een klas en kinderen met een stok tikken te gaan geven. Waarop hij antwoordde als ik de kinderen niet sla, dan slaan ze mij… Ik sta nu 2 weken voor de klas zonder stok te zwaaien als een of andere ninja turtle en ze luisteren toch verbazend goed naar mij. En ik heb dikke pret met ze.Ze hebben altijd zoveel te vertellen.
Gerhard vroeg aan mij op een gegeven moment wat ik vandaag ging voorbereiden als ik de volgende morgen voor de klas ging staan Ik heb hem uitgelegd dat ik best wel voor de klas wil staan en er geen problemen mee had maar dat het wel de bedoeling is dat ik hem ook zie les geven en de kinderen kan ondersteunen die erg veel moeite hebben met leren lezen en schrijven.
Het viel me erg op dat veel kinderen moeite hebben met de letters en leren lezen.
Ik denk van de 50 kinderen dat er 4 a 5 echt kunnen lezen en schrijven en hebben ongeveer de leeftijd van 12t/m14 jaar.
Nu doe ik dagelijks oefeningen met ze om ze proberen te helpen met lezen en schrijven. Daarbij is er ook nog steeds het tuinproject en neem ik kinderen af en toe mee naar de tuin waar ze dan het onkruid uit de tuin halen,groente oogsten en het ongedierte eruit halen. Het ongedierte gaat in een grote emmer en gaan dan naar de kippen van Isabella. En we hebben van de week gemerkt, dat het er iedere week zo aan toe gaat. Is er een leerkracht ziek of niet aanwezig, dan zitten de kinderen in de klas of lopen tot het eten wat rond.
We zijn gisteren op bezoek geweest bij een Herero vrouw(Aline) die in het bejaardentehuis werkt samen met Annie, en mochten ons ook verkleden als een echte Herero. Jullie snappen wel dat was dikke pret!!! De kleren bestaan uit verschillende lagen onderjurken en daar overheen een hele mooie en het is behoorlijk warm als je ze aan hebt. Ook de hoed met de horens is een kunstwerk en moet echt goed op maat gemaakt worden en is ook zwaar. Dit was een erg leuke ervaring, waar we al op gehoopt hadden mee te maken. ‘S-avonds hebben we gegeten met de rest van de Nederlanders hier.Dat zijn:Hanneke, Anne, Michel, Swanhilde met dochter die een film maken over het aids problematiek. De dochter gaat hier naar school. Wiep en Nynke van het Friesland College die als maatschappelijk werker werken bij Gender, Lynie die hier al 7 jaar werkt bij Save the children.En Dominee Fokke met zijn vrouw Janna die de school helpt opbouwen bij light of the children.
Het was een hele gezellige avond.en het eten was weer heerlijk!!!
Tot horens!

Liefs Lies en Marella


  • 10 April 2008 - 09:28

    Grietje:

    Jullie zijn fantastisch als herero, wel een beetje warm lijkt me ;-)

    En weer wonderbaarlijk hoor, dat de meester nog met een stok rondloopt. Nou ja, hier gebeurde dat ooit ook en is het ook goedgekomen.

    Succes maar weer en veel plezier en Lies, ik bel een dezer dagen even. Het is meestal 's avonds veel te laat voordat de kindertjes op bed liggen enzo .....

    liefsssss van Grietje

  • 10 April 2008 - 10:06

    Rem,tjits En Joost:

    Mooie verhalen weer hoor! Lijkt me erg pittig,een klas met zòveel kindjes en dan ook nog een beetje orde houden...
    Succes!
    Groetjes vanaf Vlieland!

  • 10 April 2008 - 10:23

    Jitske:

    Zooooooo, wat zijn jullie goed bezig zeg! Toch raar dat als de leraren weten dat jullie komen, denken dat jullie gelijk de boel wel over kunnen nemen. Maar gelukig gaat het jullie aardig af lees ik wel! Maar helaas kun je idd met zó veel kids in de klas nooit echt quality-lessen geven....

    Prachig mooie foto's!!! Had deze hererovrouw geen krant in de hoed? Dat hadden wij ontdekt 2 jaar terug :D Misschien de armere Herero's....?

    De weken vliegen nu om zeker? Hier ook hoor, voor mijn gevoel ben je hier weer voordat we het weten... Bijna op de helft nu al? 5 weken toch? Wat is de exacte datum dat jullie weer in NL zijn?

    Nou, ik zal zo op naar het werk. Druk bezig met Taallijn: het Kikker-project. Erg leuk! En morgen BHV :( (Dankzij jouw afwezigheid Marel... Voel je je al schuldig, hihihi)

    Veel liefs, Jitske!


  • 10 April 2008 - 11:30

    Anne-Wil:

    He marella!!
    Leuke verhalen zeg allemaal! wat beleven jullie fantastische dingen! hoe is het met de heimwee???
    He als je nog een keer gaat eten met de andere nederlanders doe dan even de groetjes aan Anne!! die ken ik van de studentenvereniging! erg grappig dat je die tegen bent gekomen!!

    He succes met alles he!!

    Dikke liefs!

  • 10 April 2008 - 11:33

    Marella:

    Voel me nog niet echt schuldig hoor...hi hi we komen 31 mei weer terug.

    doei doei

  • 10 April 2008 - 13:04

    Jos:

    Mooie outfit Lies :D

    Goed bezig met ze twee.

    Jos

  • 10 April 2008 - 13:06

    Mayke:

    Wat een mooi verhaal weer, dat jullie zomaar voor een klas geplant worden zeg, ik zou me geen raad weten. Maar ik ben ook niet zo goed met kinderliedjes enzo...;) Mooi foto's ook. Gaan jullie ook nog een echt Himbadorp bezoeken? Want deze foto leek in een soort museum?
    kus

  • 10 April 2008 - 14:56

    Railly:

    de juf heb de briefjes ge lezen allen maal ge lezen tot siens ik wacht op de olifante poep

  • 10 April 2008 - 15:00

    Gelsana En Reda:

    Hoi Lies, alles goed?
    Wij genieten van het mooie weer hier.
    We zijn lekker aan het buiten spelen en volop aan het knikkeren.
    Lies, ik mis je, zegt Gelsana.
    Kusjes van reda

  • 10 April 2008 - 16:49

    Anja Andre En Jordi :

    Weer zo'n prachtig verhaal,ik kijk elke keer naar uit om een nieuw verhaal van jullie te krijgen.
    Gewoon om te horen hoe en gaat en zo,en heel mooi de foto's

    Sucses met alles wat jullie nog gaan doen !!!!!

    Dikke kus anja andre en Jordi

  • 10 April 2008 - 17:05

    Marjan:

    Hoi Lieske,
    Nou je wordt er wel knapper op! De maandjes Afrika doen je goed... ik hoop dat je de stok niet als souvenier meeneemt. Belachelijk! wat een heerlijke snoetjes hebben de kids. Een knuffel voor jullie allemaal :) mar.

  • 10 April 2008 - 17:30

    Mama En Papa:

    nou jullie zijn goed bezig zeg.willen jullie nog wel terug.haha volgens ons zijn jullie onmisbaar daar. maar hier ook hoor groetjes aan lies en annie .en marel dikke kus van papa mama jelle sander en jos

  • 10 April 2008 - 17:54

    Gonda:

    hoi marella. Zo ben je ineens onderwijzeres! Word je voor de leeuwen gegooid. Maar je redt je er geweldig mee lees ik wel. En zonder stok! Erg hoor dat dat zo gaat daar. En die jurk stond je erg leuk. Warm! Zijn jullie daar alweer 5 weken? Gaat snel zeg. Nou, ga zo door met de avonturen, ik blijf jullie volgen. groetjes van gonda.

  • 11 April 2008 - 06:12

    Anthoinette:

    Hoi Lies en Marella,
    Het is maar goed dat jullie steeds verslag doen, jullie maken zoveel mee dat is niet te vertellen in 1x wanneer je weer terug bent. Wat een indrukken.
    De muurkrant over jullie belevenissen ziet er erg mooi uit. De kinderen staan steeds bij de fotos te kijken en praten er veel over met elkaar.
    Maandag bovenstaand verhaal in de kring maar even voorlezen. Ben benieuwd hoe ze het vinden.
    Groetjes,
    Anthoinette

  • 11 April 2008 - 17:04

    Rins:

    Hé Lies,

    Onvoorstelbaar zeg, wat je daar nog tegenkomt. Jullie leren wel improviseren zo. Petje af en hopen dat Marcella's goede voorbeeld de man van de stok afkrijgt. Lies, ook de groetjes van Erin, ze kent je nog!
    Rinske

  • 11 April 2008 - 18:41

    Lena:

    hoi Lies,ik weet net dat je reis naar Namibie door is gegaan.Wat geweldig dat je dit werk doet en wat zal je veel indrukken en ervaring op doen. Dank zij jullie aanwezigheid kan je voor de kinderen veel betekenen.Succes! Vanaf nu ga ik je volgen op je site.Hartelijke groeten

  • 11 April 2008 - 19:05

    Tryntsje:

    Dag Lies,
    Ik lees regelmatig jullie stukjes. Geweldig zoals jullie bezig zijn. Dit werk vraagt echt improviseertalent en een basis van liedjes en spelletjes; en dat kun je. Vertroetel de kleintjes maar lekker.

    Succes met het vervolg en geef de kinderen een beétje een "gezonde start".

    Groetjes Tryntsje

  • 11 April 2008 - 19:38

    Esmé En Freerk:

    Daag! Hebben jullie je roeping gemist? Dat ziet er erg proffesioneel uit Jullie zo voor de klas!
    Knap om 50 tot 60 leerlingen voor de klas te temmen!
    En Marel een schitterende foto van jou als Herero, je lijkt wel wat op zo'n jonkvrouwe op een oud schilderij!

    Veel plezier en succes bij jullie a.s. avontuur!

    Groetjes!

  • 11 April 2008 - 19:39

    Marianne Van Hall:

    Hallo Lies en Marella,

    vanavond heb ik eens even op mijn gemak jullie verslagen bij-gelezen: ik ben onverwacht twee weken afwezig geweest door een oogoperatie, maar alles lijkt nu goed, dus ik heb weer tijd om me in andere zaken te verdiepen, zoals jullie wek in Gobabis. Wat een ervaringen, zeg..., ik blijf me verwonderen! Fijn voor ons thuisblijvers dat jullie zo uitvoerig verslag doen (in weerwil van het trage internet) en ook zoveel leuke foto's maken. Het is geweldig om te lezen. Jullie zijn snel ingeburgerd, heb ik het idee; vliegt de tijd of verlangen jullie al weer naar Friesland? Mooi dat jullie zo veel goede dingen kunnen doen daar: alle beetjes helpen, he!
    Groetjes van Marianne

  • 11 April 2008 - 21:56

    Jitske:

    Hahaha, Lies, wat lees ik nou op de site van Annie??? Sjans met de man van het internetcafé? Zulke dingen willen we óók horen hè! :D

    Ron mag wel uitkijken, strax ga je nog met Operi op safari ipv je eigen man, whaha! ;)

  • 12 April 2008 - 08:12

    Pleun:

    lieven lies,hep je het leuk in afrika? zijn er lieven kin ders? met mij gaat het goet. wij gaan naar de efteling.veel ple zier. kusjes van pleun

  • 12 April 2008 - 08:29

    Anne :

    heey tante Lies hoe is het in Afrika we missen je wel hoor maar je komt op 31 mei weer terug en leuke foto's en wat een schatige childrens.En wat zie je er fantasties uit als herero jij ook hoor Marella. Doei ik ga weer

    Groetjes: je nichje Anne:)

  • 13 April 2008 - 08:52

    Joeransly:

    Hoi lies, alles goed
    Leuke foto`s. Ik mis je
    kusjessss Joeransly

  • 13 April 2008 - 11:54

    Van Oma:

    Hallo Marella Leuk is het om zo te horen
    hoe het daar gaat bij jullie, hou je
    haaks, groetjes en tot gauw Oma!!!!++


  • 14 April 2008 - 10:59

    Mery :

    Hoi lieve Lies!

    Wat een super verhalen allemaal. Leuk om de foto's te zien :D

    De tijd vliegt...geniet ervan!

    Liefs Mery

  • 14 April 2008 - 16:10

    Miranda:

    Zoo,ja, zo gaat het. Wat moet ik zeggen. Brok in mijn keel. Kom op Gerard! Hij heeft inderdaad geen gezag. Moeilijk he?! Zet m op meiden!
    Er gaat weer vanalles door me heen van mijn tijd daar.Zou zo op het vliegtuig willen stappen om jullie op te zoeken.
    Heb mijn verslagje helaas niet kunnen maken. Wat hebben we het toch ongelovelijk druk hier in Nederland. Hoop dat je wel wat hebt aan ons contact voor jullie weg gingen Lies.
    Hee heel veel succes! Ga de volgende keer weer verder lezen op jullie site!

  • 15 April 2008 - 05:51

    Rick:

    Hoi marella. Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ik vind dan ook echt iets voor jou als ik het zo allemaal lees. In ieder geval van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog heel veel plezier daar Groetjes Rick & As

  • 15 April 2008 - 06:21

    L. Venema:

    Hieperdepierdepiep hoera
    Marella is 25 jaar lieve meid vanuit leeuwarden van harte en nog vele jaren in gezondheid,hoop dat je de kaart hebt gekregen het engeltje waakt over je hele dikke kussen en knuffels van t luts dag lieverd,
    maak er een fijne dag van met je collega,s xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 15 April 2008 - 07:12

    Gonda:

    he marella,
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Hoop dat je daar een leuke dag hebt en dat er voor je gezongen word! Maar dat is lies wel toevertrouwd denk ik. Een fijne dag, groetjes van gonda.

  • 15 April 2008 - 08:11

    Tjits&Jan:

    Marella van harte gefeliciteerd met je verjaardag,en een hele fijne dag toegewenst.
    groetjes Tjits en Jan

  • 15 April 2008 - 09:11

    Oma:

    Lieve Marella heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, en een fijne dag gewenst. GRoeten en liefs van
    Oma!!++

  • 15 April 2008 - 10:17

    Anne-Wil:

    gefeliciteerd marella!!!

  • 15 April 2008 - 14:19

    Marella:

    lieve klimoppers,

    Bedankt voor jullie kaartjes ik heb ze allemaal opgehangen.
    En Pippeloeners bedankt voor jullie geweldige zelfgemaakte slinger.
    Ik vind hem super en hang hem vrijdag op mijn verjaardagsfeestje op.
    Hardstikke bedankt.

    Heel veel liefs Marella

  • 15 April 2008 - 14:21

    Marella:

    Ik wil jullie graag Bedanken voor al jullie kaartjes en verjaardagswensen.

    Liefs Marella

  • 15 April 2008 - 15:29

    Fam Kramer:

    Hey Marella, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en vanuit Zwaagwesteinde een hele dikke kus en knuffel

    xxxxxxxxxxxxxxxx van Piet, Anneke, Amanda en Ruben

  • 15 April 2008 - 16:02

    Familie Bosma:

    Hallo Marella
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    Wij hebben een kaartje gestuurd maar denken toch dat deze niet op tijd is aangekomen.
    Vandaar deze felicitatie. Wij wensen je dan ook een fijne verjaardag toe en nog heel veel plezier samen in Namibië.
    Groet van Annie haar heit, mem en broer.

    En natuurlijk ook de groetjes aan Lies.

  • 15 April 2008 - 17:05

    Anja,gerard,dama Amb:

    He lieverd, gefeliciteerd met je verjaardag.Weer een mooi verhaal, wij vinden het zo goed wat jullie daar allemaal beleven en doen.

    veel liefs van Damaris, Amber,Gerard en Anja.

  • 15 April 2008 - 17:08

    Taeke En Ali:

    Hoi Marella nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Wat geweldig goed werk doen jullie daar en jullie verslagen vind ik super leuk ik kan het me zo voorstellen voor al dat stukje met de muis.Ik hoop dat jullie nog een super leuke tijd daar hebben en allemaal gezond blijven. gr en dikke kuuuuuuuuuuus van O Taeke en T Ali

  • 15 April 2008 - 17:35

    Anja Andre En Jordi :

    Hey Marel

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    Ik hoop dat jee een leuke dag hebt
    E n als je weer thuis komt komen we wel even gezellie langs cadeautje brengen

    Hebbben jullie nog leuke en mooie dingen beleefd ,kijk weer uit naar jullie volgende verhaal

    dikke kus Anja Andre en jordi

  • 15 April 2008 - 19:07

    Marian:

    hoi marella
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    wat ontzettend leuk om dat in zo`n ver land te vieren. hebben ze daar wel een lekker gebakje of is dat hier toch beter.wij wensen jou nog vele jaren erbij en nog heel veel plezier daar.
    keep up the good work.
    groetjes van marian, dennis, alysha en giovanni xxx

  • 15 April 2008 - 19:10

    Caren:

    Hoi Marella!

    Gefeliciteerd met je verjaardag! We hadden even mooi voor je gezongen he vandaag! Heb je een leuke dag gehad? Lijkt me bijzonder om daar je verjaardag te vieren.

    We hadden je al eerder op de ochtend geprobeerd te bellen..stond je toen ook voor de klas?

    Wat een ervaring zeg! Je zult er toch niet aan moeten denken om er hier in nederland 50 in 1 groep te hebben! Om van die aanpak voor de klas maar te zwijgen..Je kunt het je niet voorstellen..

    Ben benieuwd naar jullie volgende avontuur!

    Liefs, caren.

  • 15 April 2008 - 19:18

    Caren:

    Hoi Marella!

    Gefeliciteerd met je verjaardag! We hadden even mooi voor je gezongen he vandaag! Heb je een leuke dag gehad? Lijkt me bijzonder om daar je verjaardag te vieren.

    We hadden je al eerder op de ochtend geprobeerd te bellen..stond je toen ook voor de klas?

    Wat een ervaring zeg! Je zult er toch niet aan moeten denken om er hier in nederland 50 in 1 groep te hebben! Om van die aanpak voor de klas maar te zwijgen..Je kunt het je niet voorstellen..

    Ben benieuwd naar jullie volgende avontuur!

    Liefs, caren.

  • 15 April 2008 - 19:25

    Marella:

    Hoi, Marella
    Heel hartelijk gefeliciteerd met je 25e verjaardag! Leuk om je verhalen te lezen.
    Veel liefs van ons allemaal uit Lemmer.
    ( hebben net nog even met Jelle gebeld)

  • 15 April 2008 - 20:10

    Jos:

    Hey Marella!!!

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er maar een leuk Afrikaans feest van! :D

    Liefs Jos


  • 15 April 2008 - 20:37

    Lida:

    hallo daar! marella, uit de berichtjes begrijp ik dat je jarig bent. ook van mij natuurlijk van harte gefeliciteerd! deze verjaardag zal je vást niet snel vergeten! geef lies een knuffel van me,
    liefs van lida

  • 15 April 2008 - 22:08

    T.biny:

    hoi marella gefeliciteerd. deze verjaardag vergeet je nooit weer wens je een hele leuke dag met je collega,s en je zorgkindjes doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Gobabis

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2008

27 mei

19 Mei 2008

18 mei

15 Mei 2008

16 mei

15 Mei 2008

15 mei

03 Mei 2008

3 mei
Lies en Marella

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 36133

Voorgaande reizen:

10 Maart 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: