27 mei - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Lies en Marella - WaarBenJij.nu 27 mei - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Lies en Marella - WaarBenJij.nu

27 mei

Door: lies en marella

Blijf op de hoogte en volg Lies en Marella

27 Mei 2008 | Namibië, Gobabis

Hallo kanjers van de plataanschool!!!!

Van Juf Suzan en Lida hoorde ik hoe goed jullie geld hebben ingezameld voor de schoolkinderen hier. De kinderen hebben niets in de klas. Ze zitten met 60 kinderen in een kleine ruimte. Ze hebben alleen een schoolbord. Geen eigen tafeltje, geen schriften, pennen, kleurpotloden, geen radio, etc. Gelukkig hebben Marella en ik al wat dingen kunnen kopen, zoals stoelen, tafels, schriften, potloden, radio. Doordat jullie zo je best gedaan hebben, kan ik buitenspeelgoed zoals ballen, pylonen, schommels kopen, maar ook leermateriaal en kleurboeken. Dat maakt ze erg blij. Ook krijgen ze nooit wat lekkers mee, dus ga ik ook nog snoepjes kopen. Het geld zal goed besteed worden. IK BEN ZO TROTS OP JULLIE!!!!!! En Marella ook. De leraren hier vinden het ook ongelooflijk. Dat kinderen dit voor kinderen doen, die ze niet eens kennen. Zoals ze hier zeggen God bless you. Als ik terug ben, kom ik alle klassen weer langs of kan het misschien ook met meerdere klassen om jullie over de school hier te vertellen en jullie de foto’s van de school, leraren en lokalen te laten zien.
BAIE DANKIE, zeggen ze hier en tot snel.

Na de vakantie zijn we weer naar school gegaan en de kinderen juichten keihard toen we binnen kwamen. Ze vinden het dus erg leuk dat we er weer zijn. Bij Lies in de klas zingen de kinderen Muzikantje en deze vuist op deze vuist. Erg leuk. Ook zingen ze oe ie ou aa ding dang dingedangedingdong, dit is voor de insiders. We hebben kopieën gemaakt van het alfabet en 1 tot 20 en dat vinden ze erg interessant. Ook de kleuren benoemen vinden ze geweldig om te doen. Ze moeten wel erg vaak plassen en dat doen de jongetjes buiten het hek. Ze spelen ook graag buiten. Kan ik me voorstellen als je een paar uur met 60 kinderen in een kleine ruimte gezeten hebt. Lies is ook altijd weer blij om in de frisse lucht te komen. Bij Marella in de klas wordt veel aan bijbelstudie gedaan en leren de kinderen lezen en schrijven. Ook hier hangt nu het alfabet aan de muur en 1 tot 20. We hebben ook kopieën voor de andere 2 lokalen gemaakt.
In het ziekenhuis waren ze ook weer blij ons te zien. Kinderen kwamen gelijk een knuffel halen en wilde spelen. Liedjes zingen, dansen, kleuren, lekker in bad. Het zijn de gebruikelijke dingen die we doen. Een jongetje dat voor de vakantie altijd bij Lies op schoot wilde zitten, wilde nu niets van haar weten. Boos!!! Na een half uur ontdooide hij en is niet meer tot spel gekomen, hij wilde de rest van de ochtend op schoot zitten. Dit gebeurt sowieso veel in het ziekenhuis. De kinderen hebben een hele grote behoefte aan knuffels en lichamelijk contact. Op school trouwens ook!!

Woensdag zijn we met Dominee Olwage naar Windhoek geweest om spullen voor school te kopen namens de Plataners. Het is erg goed gelukt. We hebben leesboeken, woordenboeken, schriften, potloden, basketbalringen en basketballen, volleyballen, tennisballen, een boksbal, tennisballen, badmintonrackets, puzzels, te veel om op te noemen nu. Stoeltjes voor de kleuters. Hoeven ze na 3 jaar niet meer de hele ochtend op de grond te zitten, hoepels, etc.
We halen ook nog kip, groente en soepjes, zodat ze ook wat extra krijgen bij de maispap.
Het uitdelen wordt vast een groot feest. Ik zal veel foto’s voor jullie maken. Kun je zien hoe blij ze zijn.

Verder zijn we nu aan het aftellen. Nog een paar nachtjes en dan zijn we weer in Nederland. Zal ook wel weer even wennen worden, maar hier is alles verder goed verlopen en Namibische mensen, die we spreken, zeggen dat wij zulk goed werk verrichten en dat kinderen er beter door worden, omdat we hier geweest zijn. Dat is natuurlijk erg prettig om te horen en dat zijn mensen die we niet uit het ziekenhuis of school kennen. Gewoon mensen die vragen wat je in Namibie doet.
Dit was gelijk het laatste bericht uit Namibië. Wij willen iedereen bedanken voor hun bijdrage aan een geweldig mooie tijd hier en wij hopen dat we een duidelijk beeld van onze werkzaamheden hebben kunnen scheppen.
Lang leve internet, als het werkt.

Groeten van Marella en Lies en tot ziens of horens in Nederland.

  • 27 Mei 2008 - 13:53

    Marianne Van Hall:

    Marianne van Hall27 May 2008 13:50 uur
    Hallo Lies en Marella,

    door persoonlijke omstandigheden heb ik een beetje een afwijkende periode achter de rug (april-mei) en daardoor minder kunnen mailen, dan ik verwacht had... Dat neemt niet weg dat ik jullie belevenissen met heel veel plezier volg! Wat is de tijd -in mijn ogen- omgevlogen: nog even en jullie zijn weer op weg naar huis. (Ook heerlijk waarschijnlijk? maar is er nu al iets van weemoed?)

    Ik hoop dat jullie in de maand juni tijd hebben om even op het CB koffie te komen drinken. Dan kunnen we meteen afspraken maken over de invulling van de "Grote Gobabis-info-avond" eind juni waar Aliza afspraken met jullie over gaat maken / heeft gemaakt.
    Ik wens jullie nog een paar fijne laatste dagen en een goede vlucht terug!
    Tot gauw, groetjes,
    Marianne

  • 27 Mei 2008 - 19:14

    Renny:

    Onvoorstelbaar dat het er voor julie nu ook alweer op zit. Voor mijn gevoel zijn jullie nog maar net weg.
    Jullie hebben ook zeker je visitekaartje achtergelaten daar, en ze zullen daar superblij zijn met al die nieuwe schoolspullen.
    Sterkte de laatste uurtjes daar, en sterkte om weer te wennen in nederland (gaat heel snel hoor!)En het is natuurlijk ook erg leuk om je familie en vrienden weer te zien.

    Misschien lukt het om binnenkort eens wat af te spreken, zou ik wel leuk vinden.

    Groetjes renny

  • 27 Mei 2008 - 19:50

    Stance:

    Nou ik kan me bij Renny aansluiten. De laatste paar dagen zijn best moeilijk met afscheid nemen van alles en iedereen. Maar deze ervaring nemen ze jullie niet meer af en ik kijk uit naar de persoonlijke verhalen. Dus hopenlijk tot binnenkort met alle SKL Gobabisgangers. Goede reis terug en geniet nog even van het mooie Afrika.
    Knuffel, Stance

  • 27 Mei 2008 - 20:04

    Jitske:

    Zo dames, het zit er bijna op zeg! Bedankt dat we mee mochten genieten... Ik vond het natuurlijk extra bijzonder omdat mijn vriendinnetje op de plek was die 2 jaar terug mijn hart gestolen heeft... En ik kan niet wachten je weer in real-life te spreken! :D

    Zal vast enorm omschakelen zijn om volgende week woensdag weer op Pip te beginnen. En je werkt niet eens op de groep. Het gebouw wordt geschilderd, en di+woe is onze groep aan de beurt, dus worden we verbannen naar het speellokaal... Raar voor jou om op deze manier te beginnen. :(

    Ik bel je morgen nog ff, maar mocht ik je niet te pakken krijgen wens ik jullie nu alvast enorme goeie laatste dagen toe, sterkte met afscheid nemen en een goede reis!

    Baie drukkies en klomp kussies, Jitske

  • 28 Mei 2008 - 13:31

    Mirella:

    wat een superfotos! van die begraafplaats is wel indrukwekkend...
    marel, ben benieuwd naar ál je foto's straks! (en verhalen) kan niet wachten!
    tot gauw maid

  • 28 Mei 2008 - 20:17

    Francis:

    Fijn dat jullie de periode in Afrika met een goed gevoel kunnen afsluiten.Met veel bewondering en plezier heb ik jullie verhalen gevolgd, ook de foto's waren prachtig! Geniet van de laatste dagen en Lies tot gauw (kletst in Nederland toch een stuk prettiger!)

  • 28 Mei 2008 - 20:34

    Mirjam:

    Geniet van de laatste dagen!!! groetjes Mirjam

  • 01 Juli 2008 - 22:28

    Levi:

    Heeey, Hoe gaan dit daar met julle? Met my gaan dit goet!

    Hope you guys are doing well... just popped in to say just that.
    Bye for now.. 2nd half soon!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Gobabis

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2008

27 mei

19 Mei 2008

18 mei

15 Mei 2008

16 mei

15 Mei 2008

15 mei

03 Mei 2008

3 mei
Lies en Marella

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 3027
Totaal aantal bezoekers 36126

Voorgaande reizen:

10 Maart 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: