25 maart Gobabis - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Lies en Marella - WaarBenJij.nu 25 maart Gobabis - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Lies en Marella - WaarBenJij.nu

25 maart Gobabis

Door: lies en marella

Blijf op de hoogte en volg Lies en Marella

27 Maart 2008 | Namibië, Gobabis

Hebben jullie allemaal een fijne Pasen gehad?
Niet te veel eieren en chocola gegeten in de sneeuw?
Onze gans was heerlijk!
Wij zijn 2 de Paasdag ook heerlijk uit eten geweest bij Erni’s.
Je kon er van alles krijgen van pizza tot steaks.Het smaakte allemaal reuze goed.
We zaten lekker te eten totdat Annie en ik jeuk op onze armen en benen kregen ,onze benen
werden lek gestoken onder de gezellige,knusse tafeltjes van Erni’s bistro.Lies had geen last van de Afrikaanse mugjes. Volgende keer als we uit eten gaan moeten we onze deet maar meenemen…..En wij….wij zijn gewoon Lies haar deet, zolang wij mee gaan wordt Lies niet geprikt en zien Annie en ik eruit als krentenbollen!!!
We zijn naar de light of the children school geweest. De lessen waren nog steeds niet begonnen, de leraren waren nog steeds bezig met hun bijscholing .
Maar het was goed dat we er waren, nu had dominee Olwage even de tijd, in zijn al te drukke schema, om eens rustig te vertellen waar de school veel belang bij heeft.
We hadden al verteld dat de school zijn eigen moestuintje heeft. Daar wordt biologische worteltjes,tomaten,boontjes,mais,mint,en snijbiet verbouwd. Dominee Olwage zou graag de kinderen meer willen betrekken bij hun moestuin. Zodat ze in hun eigen tuintje ervaring op kunnen doen, leren voor hun oogst te zorgen en groen afval te scheiden. De oogst proberen te verkopen, waarvan de opbrengst naar de school gaat. Dit kunnen de kinderen dan ook thuis toepassen.
Er zit nog steeds veel ongedierte in de kassen maar dominee Olwage wou uit Zuid Afrika natuurlijke bestrijdingsmiddelen gaan bestellen. Ook vroeg hij ons over het thema tuin na te gaan denken en er lessen over te gaan voorbereiden. Dus veel tomaatjes tekenen!!
We hebben nieuwe handschepjes en harkjes voor de kinderen gekocht.En gaan maandag beginnen met het thema.
Er werden die dag oude schooluniformen uitgedeeld. Het was grappig om te zien dat sommige kledingstukken te groot waren,maar de kinderen waren er zo blij mee dat ze hun schooluniformbroek over hun eigen broek aantrokken.
Vandaag een dagje in state hospital. Wij waren weer de eersten en zijn gaan rondlopen in de ziekenzalen.. En toen lag daar Max 2jaar oud. Hij leek net één jaar. Moeder is overleden en tante “zorgt” voor hem. Vorig jaar is hij ook opgenomen en had Mirjam hem ook op de arm. De zusters vertelden dat hij ongeveer om de 3maanden verwaarloosd binnen wordt gebracht. Knapt weer op en word weer verwaarloosd binnen gebracht. Hij is zo klein en kan nog niet zitten,niet rollen en niet kruipen. Zijn lichaampje is te zwak en slap. Erg triest.
Hup de speelkamer in en lekker vertroetelen en bij ons dragen. Francisca was weer beter. En had gelukkig weer praatjes. Emma kwam met haar aangenomen dochter Maria kennis met ons maken. Maria is 16 jaar en blind. Een vrolijke en vriendelijke meid. Ook hieruit blijkt dat Emma heel bijzonder is. Ze heeft een groot hart en straalt heel veel warmte uit naar de kinderen.
De kinderen waren weer fijn aan het spelen. Kinderen in bad gedaan.Veel gespetter en schuimpret.
Emma was de kinderen hun haar aan het invlechten. Je zag de kinderen af en toe knijpen met hun ogen maar ze bleven allemaal stil zitten zodat Emma keurig hun haar kon af maken. Het is prachtig die kleine kinderen met hun ingevlochten haar!! Het gaat ook allemaal in een rap tempo.En toen werd ik in één keer onder handen genomen door Fransisca. En ja…k heb nu de helft van mijn haar ingevlochten. Maar het glijdt jammer genoeg er heel langzaam uit.Maar heb dan toch kunnen zeggen dat ik even een Afrikaans kapsel heb gehad.

Liefs lies en Marella

• 27 Maart 2008 - 11:10

Mayke:

Nou nou, het houdt niet op met die verhalen van jullie. Niet teveel hoor, lijkt het net alsof jullie hier om de hoek zitten ;) Maar volgens mij vermaken jullie je wel, fijn! En de eieren in de sneeuw waren erg lekker hoor. Gelukkig nu ook weer een zonnetje hier. kus

• 27 Maart 2008 - 11:26

Else:

Hoi Marella (en Lies),

Leuk en interessant om jullie belevenissen zo te volgen! Erg leuk dat jullie er ook foto`s op zetten! Heel veel succes en plezier daar de komende maanden!

Liefs, Else

• 27 Maart 2008 - 11:30

Rem,tjits En Joost:

Hai Lies en Marella,
    fijn om te zien en te lezen dat jullie zoveel voor die kindjes te doen.De liefde straalt er vanaf en dat hebben die kinderen ook echt nodig denk ik.Geweldig dat jullie dit doen!
    Groetjes van ons!

• 27 Maart 2008 - 17:39

Gerda :

Hé Marella (en Lies natuurlijk!)

Wat bijzonder wat jullie allemaal meemaken. Een hele ervaring lijkt me. Indrukwekkende foto's van de kinderen, toch al 2 jaar en dan nog zo klein.
    Ik probeer regelmatig even te lezen wat jullie allemaal beleven! Een goede tijd nog toegewenst en veel succes!

Liefs Gerda

• 27 Maart 2008 - 19:21

Jitske:

Mooi verhaal weer! Bedankt voor je mail Marella! Je krijgt binnenkort weer een uitgebreid privéverslag van mij. :) De kids vragen nog regelmating waar je bent, ze dachten vast dat het véél korter zou duren :D

Je kunt al die tomaatjes ook ff bij de municipaliteit copieren... Scheelt heel wat werk 8)

Ik snap niet hoe die mensen het haren vlechten kunnen verdragen! Ik heb het daar twee keer laten doen, beide keren met tranen die over mn wangen liepen! En zij doen het maandelijks... Knap hoor! Vond jij het ook pijnlijk Marel?

(Het weer is hier nu beter gelukkig! Vandaag scheen zelfs een redelijk warm zonnetje... Laat die lente maar komen!)

Liefs van mij

• 27 Maart 2008 - 19:30

Lies En Marella:

hoi marella en lies.hoop dat je mijn berichtje ontvangt.prachtig werk wat jullie daar doen.geniet ervan. schattige kids op de foto,s.tot horen liefs t biny

• 27 Maart 2008 - 20:42

Mirjam:

Dag dames,
    Ik zie inderdaad meerdere kinderen die destijds met ons er ook waren. Is tulla er ook nog steeds (samen met zijn moeder). Max zijn beentjes zijn in ieder geval een beetje dikker dan vorig jaar. Doet me wel pijn om te zien hoe hij er nu weer bij ligt. Gatsie zeg!

• 27 Maart 2008 - 20:56

Lida:

mooie foto's van prachtige kinderen! hoop dat max ook gaat stralen...
    lief, lida

• 28 Maart 2008 - 08:01

Debbie:

Héé Lies!

Je droom is dus aan het uitkomen: zo zitten wij samen om tafel vragen te bedenken voor de sollicitaties voor Gobabis en nu zit je daar met Marelle, super!

Geniet met volle teugen, maak mooie herinneringen!

• 28 Maart 2008 - 08:25

Henny Kentin:

hoi Lies, wat mooi wat jullie daar allemaal doen. geweldig om je voor zo iets in te zetten. dat moeten meer mensen aan het denken zetten. kreeg je adres van Annemarie door. vandaar mijn berichtje. veel succes lies ook Marella natuurlijk. zet hem op, groetjes uit goes, frans en henny.

• 28 Maart 2008 - 12:10

Gelsana:

lies is het daar leuk bij afrika?
    ik mis je.. groetjes van Gelsana en Marije
    KUSJE

• 28 Maart 2008 - 12:12

Reda:

ik plaag marije!
    we hebben de foto's gezien van jou in afrika... we hebben jou ook gezien
    ik zal je missen..
    groetjes van Reda

• 28 Maart 2008 - 20:03

Stance:

Jullie maken weer van alles mee lees ik wel. Mooi zo, lekker eten bij Erni's en voor onze begrippen goedkoop. Jammer van de muggen. De moestuin bij de school was er vorig jaar nog niet, wel waren er toen plannen, lijkt me leuk om met de kinderen daar in te werken. Triest om te zien dat Max er weer is en dat Dulla er nog is, hij was niet ziek maar zijn moeder, is ze nog niet beter. Meestal blijven ze een half jaar met TBC. Leuk om Emma met haar aangenomen dochter te zien, ze heeft echt veel liefde voor kinderen. Heeft Francisca haar baby al? Nou tot horens maar weer.
    Groet Stance

• 28 Maart 2008 - 22:07

Marian:

hoi marella
    goh wat goed werk zijn jullie daar aan het doen en wat een belevenis. ik hoop dat je daar een hele leuke tijd hebt en ik lees de verhalen met veel plezier. ga zo door.
    xxx marian dennis alysha en giovanni

• 30 Maart 2008 - 18:25

Bianca Pedro Paris:

Hallo Marella en Lies

Wat doen jullie en al die mensen daar toch fantastisch werk daar, alles voor die lieve kinderen, geoon weg geweldig!!! Ik hoop dat het kleine jongetje van 2 weer helemaal opknapt, dat iemand zo n kindje kan verwaarlozen, niet te geloven zeg, zielig hoor. Heel veel succes verder daar en hartstikke leuk en ook wel ontroerend zijn jullie verhalen wat jullie allemaal daar beleven. groetjes en knuffels van Bianca, Pedro en Paris Stanley

• 30 Maart 2008 - 18:30

Thea:

Hallo marella en lies,

Wat leuk dat jullie elke keer weer met verhalen komen.
    En de foto's erbij, indrukwekkend om te zien.
    Erg intresant en wat goed wat jullie daar allemaal doen.
    Ook weer een uitdaging om met het tuinproject bezig te gaan!
    Heel veel plezier daar.

groetjes thea

• 31 Maart 2008 - 18:45

Aanisah & Judith:

Hey Marella,

Wat een verhalen zeg,
    een wereld van verschil..
    Vooral dat jongetje die elke keer terugkomt in het ziekenhuis, wat een vreselijk verhaal.....

Maar gelukkig komen jullie daar een hoop goede dingen doen..!!!

Hier in Leeuwarden gaat alles goed,
    het is nog steeds wennen dat je wegbent!
    Met Aanisah gaat alles ook goed, ze heeft alleen momenteel de waterpokken.. Dus dat is wat minder..
    Maar ze is je niet vergeten hoor! (waar je bang voor was;))

Ik blijf de site volgen, en we gaan snel weer nieuwe foto's bekijken

Heel veel plezier daar!

Liefs van Aanisah & Judith

• 01 April 2008 - 11:29

Gr.4 Plataanschool:

Hoi Lies en Marella

Is het leuk in Namibie, vinden de kinderen het ook leuk en de bad is die shampoo. zit er ook veel zand? En zijn de huizen mooi? van Mohammed K.

Is het leuk in namibie. Lies we vinden de fotos heel leuk en sterkte nog. van Amar

Hoe gaat het daarmet de kinderen daar in Namibie. Is alles daar goed en zijn de muggen allemaal weg? En hebben jullie nog genoeg geld? van Rudnairo

Juf liet ons de fotos zien van namibie ze waren heel mooi. Jullie zullen wel weer fotos op de website zetten. Veel plezier nog. van Melissa

Juf liet de fotos van jullie zien. het is daar zeker heel leuk en de kinderen gingen in bad. het is daar zeker leuk, bij ons is het ook heel leuk. jullie hebben veel lol tot ziens. ik wens jullie veel plezier. van Nafesa

Juf liet de fotos zien, ik vond het grappig dat de jongen zijn broek over zijn uniform aan trok. hij was wel erg blij. van Amarpreet

is het leuk in namibie, is het lastig met de muggen? van Safin

Juf liet jullie fotos zien het zijn mooie fotos. het is daar wel gezellig he, met al die kinderen. ik vond het leuk toen ze in bad gingen. het is wel zielig voor die jongen (max) ik wens jullie veel plezier groetjes van yassmina

hoe gaat het met de kinderen. gaan die muggen nog steeds prikken? van vlerona

gaat het goed met de kinderen en met jullie? is het leuk daar? worden jullie vaak geprikt? van samantha

is daar ook electriciteit? en zijn daar ook computers en tvs? en zijn er ook vogels? zijn er ook lieve konijntjes want ik hou van konijntjes van chifae

We zitten met spanning weer te wachten op een nieuw bericht en nieuwe fotos.
    wat is dit leuk om zo te kunnen volgen wat jullie daar allemaal beleven.
    groeten van Anthoinette

• 01 April 2008 - 15:05

Anneke:

Hoi lieve Marel (en Lies)

Onze kleinkinderen hebben eieren in de sneeuw gezocht ( duinen van Texel)
    Wel bijzonder met Pasen !
    Erg interessant te lezen wat jullie doen en beleven met de kindjes daar in Namibie.
    Zo goed werk wat jullie doen. 'k ben gewoon een beetje jaloers.
    Het zal niet altijd gemakkelijk zijn maar je krijgt er heel veel voor terug.
    Het ga jullie beiden goed, veel liefs en blijf genieten de komende maanden.

Anneke.