19-03-2008 - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Lies en Marella - WaarBenJij.nu 19-03-2008 - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Lies en Marella - WaarBenJij.nu

19-03-2008

Door: lies en marella

Blijf op de hoogte en volg Lies en Marella

21 Maart 2008 | Namibië, Gobabis

Hallo lieve mensen,

We hebben weer in het state hospital gewerkt. Alle kinderen waren weer op ons aan het wachten. Lies en ik waren de eersten en hadden geen sleutel van de speelkamer dus moesten we nog even wachten op Emma. We hadden speelgoed mee genomen maar de kinderen konden gewoon niet meer wachten en hebben lekker met het speelgoed in de gang gespeeld.
Toen viel ons oog op Johanna(4). Ze heeft een verbrand armpje en het verbandje wat om haar armpje zat was doorweekt met bloed en vocht. We hebben Johanna teruggebracht naar de zusters en die hebben eerst haar verbandje verschoond. Ze deden ook alof ze het niet gezien hadden, terwijl ze met de kinderen gegeten hadden. Het valt ons op dat vaak wonden en abcessen niet steriel of helemaal niet worden afgedekt. Het is eigenlijk te triest om onder woorden te brengen.
Vandaag zijn we met dominee Olwage mee geweest naar de light of the children scholen. Hij zou ons 8.00 ophalen, maar we werden, na een telefoontje, uiteindelijk om 10.00 opgehaald. Het is een hele rustige en vriendelijke man. We reden samen met hem door de sloppenwijken van Epako .
Epako is niet ver van Gobabis. Het was wel een tijdje rijden, want de dominee is hier zeer populair en iedereen begroet en praat onderweg met hem.
De huizen zijn gemaakt van bouwplaat,autodeuren en hout .Ze hebben niet veel, maar zijn best creatief met de materialen die ze hebben. Soms hadden ze op de “deuren” nog met verf geschilderd, een naam of symbool. En zaten kleine tuintjes bij met bloemetjes, maar ook groentes.
We kwamen aan bij de school en werden door allemaal vriendelijke mensen staande gehouden. We hebben een kleine rondleiding gehad. Het schooltje zag er gezellig uit, hadden er ook een kerkje ingebouwd en een moestuin. Al was er wel een groot probleem dat de verbouwde groente werd opgegeten door ongedierte. Ze willen biologisch tuinieren, dus moeten de torren er met de hand uitgehaald worden.
Er werden vandaag trainingen gegeven aan leraren. We hebben bij een stukje training gezeten. En we moeten zeggen dat het een zeer bekend onderwerp was. Welzijn van het kind.
De training werd op een leuke en ontspannen manier gegeven. Één van de belangrijkste aspecten van het welzijn voor het kind vinden ze hier het religieuze aspect.
Vrijdag voor Pasen gaan we weer naar Light of the children dan word er een extra maaltijd verstrekt aan de kinderen en hopen een beetje te kunnen helpen.
We hopen ook gauw weer te kunnen internetten maar hier in Gobabis valt regelmatig de stroom (krag)uit. Soms wel 3x op een dag en vaak op het moment dat wij binnen komen stappen in het community centre van Levi en Operi.
Nu even wat meer over het leven in Namibie.In het huis van tanny en oom staan ook twee fornuizen, één die op stroom werkt en jullie raden het al één op gas.
We hebben hier veel dieren één hond, kat, ganzen,makoue,eenden en kakkerlakken.
De kakkerlakken gelukkig maar heel af en toe, die komen dan even binnen wandelen en worden meteen uitgeroeid met doom insectenverdelger!!!! Waarbij we ons zelf dan ook zo wat hebben uitgeroeid door de sterke geur. Ha, ha.
Trouwens de ganzen zijn ook niet echt onze vrienden, ze blazen regelmatig naar ons zelfs als we ze gaan voeren!!! Zou gans ook lekker zijn???
Snoopy onze huis hond van 3 maanden is daartegen wel een ontzettend, ondeugend en lief beest, tenminste als hij niet de eenden en ganzen half dood bijt.
Lies vind hem zelfs ook lief! Echt waar!!! We moeten regelmatig om hem lachen.
Dan zit Snoopy weer in een bloempot of laat de ganzen weer eens schrikken.
Er zijn een aantal dingen die ons opvallen in Gobabis . Elk huis in de stad zelf is goed beveiligd met één hek en/of alarm.Voor elk raam en deuren zitten tralies.
De winkels hebben beveiligingsmensen bij de deuren en je bonnetje en de inhoud van je boodschappentas word gecontroleerd en afgetekend.
Maar het went snel en het is routine geworden om onze bonnetjes in onze hand te houden.
Ondanks dat je alle soorten eten en moderne kleding in de winkels kunt kopen is hier geen boekenen/of speelgoedwinkel. Goed speelgoed is hier niet te koop. Een Gobabis souveniertje of ansichtkaartje wil hier ook niet lukken.
Wel zijn de mensen hier zijn ontzettend aardig, ze willen je graag helpen en begroetten ons of ze ons al jaren kennen.

Wij wensen iedereen hele fijne Paasdagen toe.

Heel veel liefs Lies en Marella

• 20 Maart 2008 - 16:05

Mirjam:

DOen jullie Operi en Levi ff de groetjes van me? :-)

• 20 Maart 2008 - 18:33

Anne Marie (Mike):

Hallo Lies,
    Gisteren vertelde Bep van het avontuur dat jullie zijn aangegaan. Ik heb meteen de site opgezocht en natuurlijk eerst alle berichten gelezen. Ontzettend goed werk wat jullie doen daar. Petje af! Leuk om via deze site op de hoogte te blijven van het wel en wee daar. Geniet van alles waar jullie mee bezig zijn.

Veel succes en hartelijke groeten van ons allemaal uit Grave en natuurlijk ook de groetjes aan je metgezel Marella.

• 20 Maart 2008 - 19:01

Rinske:

Hallo Lies,

Leuk om nu van je te kunnen lezen! Ik kon helaas niet bij je "afscheid" op Jip en Janneke zijn, maar ben blij je op deze manier te kunnen volgen. Succes met alles wat je doet en tegenkomt in Gobabis! I'll be watching you...

groetjes! (ook aan Marella natuurlijk)
    Rinske

• 20 Maart 2008 - 19:34

Linda:

wat een indrukken doen jullie daar op zeg!! Mooie foto's, zo krijgen we beeld bij de verhalen, erg leuk!!

Jullie ook fijne paasdagen!!

Liefs Linda

• 21 Maart 2008 - 12:50

Bartha:

Hai Marella,

Leuk en interessant om jullie belevenissen zo te volgen (zover weg en toch zo dichtbij dankzij het internet)
    Ik wens je nog veel plezier en blijf gezond.
    Prettige paasdagen voor jullie allebei!
    Neem een lekker (ganzen)eitje.

Groetjes, Bartha

• 21 Maart 2008 - 14:49

Marianne Van Hall:

Hallo Lies en Marella,

eindelijk een berichtje via de site! (Lies: ook bedankt voor je geweldig lange rechtstreekse mail. Je hebt me een telefoonnummer gegeven, Aliza en ik overleggen nog hoe we dat zouden kunnen gebruiken binnen de organisatie of daarbuiten) Het is goed om te lezen hoe snel jullie je daar hebben genesteld en hoe aktief jullie zijn. Wij -collega's die hier zijn achtergebleven- zijn hartstikke trots op jullie. Vandaag zijn jullie weer met dominee Olwage op stap (geweest) en daarna is het Paasweekend: voor ons wordt het waarschijnlijk een witte pasen ;-) Onvoorstelbaar, he!
    Met veel belangstelling kijk ik uit naar al jullie verhalen! Tot een volgende keer,
    groetjes,
    Marianne

• 21 Maart 2008 - 16:17

Marca:

HOi hoi, wat een leuke verhalen schrijven jullie zeg! Erg leuk om te lezen en ik heb tenslotte alle tijd nu ik met verlof ben. Blij dat alles goed gaat met jullie. Naar om te horen dat de medische zorg voor de kindjes niet oke is. Jullie zijn er nog niet zo lang maar hebben al heel wat meegemaakt daar. En marella wat een schetig hondje is dat zeg! Jullie ook fijne pasen en tot mails. liefs marca

• 21 Maart 2008 - 16:30

Yvonne:

Wat hebben jullie al veel gedaan en meegemaakt! Jullie zijn er tenslotte nog maar 10 dagen. Blijf er ook van genieten.
    Heb je nog wel tijd een naar je muziek te luisteren Marella? en wat vond je van je afscheidscadeautje van de klimop...goed idee he, van Jitske.
    witte paasgroeten uit leeuwarden

• 21 Maart 2008 - 16:36

Marte En Ilse:

hallo marella
    wat een leuke kindjes op de foto
    is het daar leuk?
    is het eten daar lekker?
    groeten marte en ilse

• 21 Maart 2008 - 17:37

Mayke:

Ganzen zijn zeker wel te eten! Aan het spit rijgen die beesten! Leuk verhaal weer. Zijn die mensen bij wie jullie logeren lokale mensen? Of ook import? kus

• 21 Maart 2008 - 18:50

Oom Jan:

Gans is lekker

• 21 Maart 2008 - 18:52

Jits:

Haha, dat van die bonnetjes laten aftekenen was ik alweer vergeten. Maf he. En ook dat er vaak speciaal iemand staat om je boodschapjes (vaak elk item apart)in enórm veel plastic zakjes te verpakken :)

Super leuk geschreven, Marel! Erg levendig en humoristisch! ;)

Nou, ik ga weer naar mn gehaktballetjes, want die staan op het vuur te verbranden. Ja, we eten laat, Jolmer en ik hebben net nog als een bejaard stel op bed ons middagdutje liggen pitten, hahaha! Liefs!

• 21 Maart 2008 - 19:12

Francis:

Hoi meiden!

Eindelijk de site kunnen openen en zojuist alle verslagen gelezen. Erg leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen(nog meer foto's graag!). Het lijkt me heel indrukwekkend en toch ook wel spannend voor jullie. Geniet er samen van en laat ons meegenieten!

Groetjes van Francis uit Gimmert

• 21 Maart 2008 - 21:36

Silvia:

Hoi Lies en Marella,
    Wat hebben jullie in de korte tijd daar al veel gezien en meegemaakt! Een hele andere wereld. Al was het alleen al het weer. Nederland heeft dit jaar een koud Paasweekend met winterse buien.

Een hele fijne tijd in Gobabis voor jullie en de kinderen met wie jullie werken!!

Groetjes, Silvia

• 22 Maart 2008 - 19:10

Esmé En Freerk:

Jullie avontuur klinkt ontzettend leuk ik krijg bijna zin om jullie kant op te komen! Alleen al voor die oh zo schattige tweeling! Ik vind het raar dat er inderdaad totaal geen speelgoed wordt verkocht en leesboeken. Ik heb nog een hele barbie- en knuffelverzameling op zolder liggen, en volgens mij, naast mij nog veel meer mensen.
    Kunnen we die op een bepaalde manier naar jullie toesturen of zo?

Jullie steken me nl. enorm aan om aan dit goede doel mee te werken!

Wat betreft het weer: bij ons hebben ze een wit Pasen voorspeld en het is inderdaad net winter! Brrrr! Ik heb ook steenkoude voeten nu ik dit schrijf.

Wij wensen jullie een hele fijne Pasen, succes en heel veel plezier!

• 23 Maart 2008 - 13:34

Jitske Nog Ff:

I'm dreaming of a white Easter :D
    Jullie boffen maar met die zon!

• 23 Maart 2008 - 14:38

Pa En Ma:

Hoi meisie wij hebben hier een witte pasen en jij hebt daar hele mooie kindjes we moeten maar naar jou toe met een grote tas en van de zon genieten. Vind het prachtig wat jullie daar doen.Dat is echt goed werk. dikke knuffelkus van ons en groetjes aan lies en annie

• 24 Maart 2008 - 14:26

Biny:

even en testmailtje groetjes biny

• 24 Maart 2008 - 14:53

Mery :

Hiii lieve Lies!

Wat doen jullie allemaal geweldige dingen.
    Mis je hier wel hoor!! :D
    Ik mail je volgende week even...heb leuke nieuwtjes :)

Dikke knussel Mery

• 24 Maart 2008 - 22:51

Stance:

Hoi Dames,
    Wat een herkenbare verhalen en wat een stunten Marella. Leuk om de foto's te zien van het ziekenhuis, de kinderen en Emma, doe haar en Francisca, Levie, Operi en alle anderen de groeten. Leuk om de tafeltjes en stoeltjes op de foto te zien. De bestelling hadden we daar al lang voor we weggingen gedaan en vanuit Nederland in juli betaald toen het eindelijk aan kwam en Dominee Henk in de speelkamer 2 setjes had gebracht en de rest volgens afspraak meenam voor Light for the Children. Zitten de slaapzalen nog mooi in de verf en hangen alle foto's er nog? De grote supermarkt heeft wel wat simpel speelgoed en er zit een groorhandel naast de bank die eventueel wat heeft en een winkel van sinkel vlakbij de Spar aan het eind van de hoofdweg. Als je toch naar Windhoek gaat dan heeft groothandel "Game" veel speelgoed, leesboekjes, educatief materiaal, meubeltjes etc, daar hebben wij vorig jaar ook van alles gehaald. Daarnaast zijn er ook hele mooie boeken- en andere winkels en veeeeeel souveniers in Windhoek. Ben vanuit een koud en sneeuwachtig Paassig Leeuwarden wel een beetje jaloers op de temperatuur daar. Nou succes met alles, maak lekker veel foto's en geniet.
    Groetjes, Stance

• 25 Maart 2008 - 10:09

Linda M:

Het zal wel een goed gevoel geven dat die kinderen al op jullie zitten te wachten. Dan heb je wel het idee dat je daar op de goede plek zit toch. Voor de kinderen weer iets om niet te vergeten.
    Als je die kinderen hun gezichtjes ziet dan smelt je toch gewoon.
    Werkse en verwen ze maar lekker daar.
    Liefs linda
    Dikke tuut van wessel en Silke
    ps London was heel leuk en gezellig. Daar kun je echt wel winkelen.

• 16 April 2008 - 09:16

Geertje: